Warszawa. AI – zmiana. Jak sztuczna inteligencja zmieni branżę sztuk performatywnych? Interwencyjne Forum Teatralne
Instytut Teatralny zaprasza 18 września o godz. 19.00 na spotkanie w ramach Interwencyjnego Forum Teatralnego „AI – zmiana. Jak sztuczna inteligencja zmieni branżę sztuk performatywnych?”. Wstęp bezpłatny, obowiązuje rezerwacja miejsc pod adresem bilety@instytut-teatralny.pl.
Instytut Teatralny zaprasza 18 września o godz. 19.00 na spotkanie w ramach Interwencyjnego Forum Teatralnego „AI – zmiana. Jak sztuczna inteligencja zmieni branżę sztuk performatywnych?”. Wstęp bezpłatny, obowiązuje rezerwacja miejsc pod adresem bilety@instytut-teatralny.pl.
Interwencyjne Forum Teatralne wraca w sezonie 2025/2026 w nowej odsłonie. Projekt będzie się składał z dwóch segmentów – dyskusji problemowych oraz warsztatów. Dyskusje kierujemy do szerokiego grona odbiorców (tj. całego środowiska teatralnego), natomiast w tym sezonie warsztaty rekomendujemy szczególnie młodym osobom pracującym, stawiającym pierwsze kroki na rynku pracy, freelancerom i freelancerkom oraz osobom, które reorganizują swoją karierę.
Pierwsze spotkanie dyskusyjne będzie poświęcone zmianom na rynku pracy w związku z rozwojem sztucznej inteligencji. Zaproszeni goście – niekwestionowane autorytety i praktycy w tym zakresie – opowiedzą o swoich doświadczeniach i projektach włączających artystki i artystów performatywnych w świat sztucznej inteligencji.
W rozmowie, poprowadzonej przez Andrzeja Błażewicza, udział wezmą Kamil Soldacki i Maciej Żemojcin.
Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, ale z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc konieczna jest rezerwacja. Można jej dokonać pod adresem: bilety@instytut-teatralny.pl. Rezerwacja będzie ważna po otrzymaniu wiadomości potwierdzającej, która zostanie wysłana w ciągu trzech dni roboczych. Osoby, które nie dokonały rezerwacji, będą wpuszczane w ramach dostępnych miejsc.
Kamil Soldacki jest audio directorem w ElevenLabs, gdzie odpowiada za jakość dźwięku wchodzącego i wychodzącego z modeli AI oraz rozwój nowych produktów i usług. Jego pasja do dźwięku zaczęła się w wieku 14 lat od domowego studia. Specjalizuje się w produkcji i reżyserii dźwięku, łącząc kreatywność z najnowszymi technologiami – od game audio i dźwięku przestrzennego po narzędzia AI. Współpracuje z twórcami i liderami opinii na całym świecie. Jako mówca TEDx opowiadał o tym, jak głos i sztuczna inteligencja zmieniają nasze relacje z historiami, nauką i sensem. Regularnie występuje na konferencjach i spotkaniach kreatywnych, inspirując odbiorców do nowego spojrzenia na to, jak słuchamy, tworzymy i łączymy się ze sobą. W ElevenLabs angażuje się także w rozwój polskiego oddziału firmy, współpracując z lokalnymi artystami, instytucjami i klientami. Przyjaciele nazywają go „internistą dźwięku”, bo w swojej pracy skupia się na detalach, które sprawiają, że brzmienie jest autentyczne, klarowne i pełne emocji. Prywatnie uwielbia podróżować z żoną i czwórką dzieci, czerpiąc inspirację z codziennych momentów i przenosząc tę wrażliwość do swojej pracy.
Maciej Żemojcin to pionier praktycznego zastosowania narzędzi AI w produkcji filmowej i telewizyjnej, a także pierwszy producent wirtualnej produkcji z Polski. Współzałożyciel ATM Virtual Studio, prelegent i konsultant podczas wydarzeń takich jak Cannes Next, Berlinale, Camerimage, ACE, EAVE oraz WEMW. Pracuje jako Virtual Production Supervisor oraz konsultant scenariuszowy w zakresie wykorzystania technologii w opowiadaniu historii, a także jest członkiem Group of Humans. Maciej ma 20-letnie doświadczenie w międzynarodowej produkcji filmowej, współpracując z ekipami z całego świata. Filmy oparte na zaawansowanych technologiach oraz ich rola w narracji są jego pasją. Skupia się na odkrywaniu i przesuwaniu granic między światem cyfrowym a fizycznym.
Andrzej Błażewicz to reżyser teatralny, dramaturg. Absolwent AST w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu. Od 2021 roku związany z Teatrem Polskim w Poznaniu, gdzie pracuje jako konsultant programowy. Oprócz działań artystycznych interesują go też praktyki instytucjonalne – na poznańskim Uniwersytecie Ekonomicznym obronił pracę dotyczącą organizacji czasu pracy w teatrze. Jest kuratorem konferencji Teatr OD}{NOWA. Działa w polu pedagogiki teatru. Współtworzy projekt edukacyjny Alchemia Teatralna w rodzinnej Świdnicy. Prowadzi zajęcia na kursie reżyserii w Studio Sztuki Teatralno Aktorskiej STA w Poznaniu. Publikował mi.n. w „Dialogu”, „Didaskalich”, „Formacie” czy „Stonerze Polskim”. Wydał dwie książki: tom poetycki – „Ostatnie Zimy” (książka została wydana również w PJM) oraz „Dramaty historyczne”.